1. A törvénymódosításból fakadó egyértelmű változások
· az állami tulajdonú közcélú vízgazdálkodási művek (és valamennyi mezőgazdasági vízszolgáltató mű) vagyonkezelői a vízügyi igazgatóságok. A vízügyi igazgatóságok ellátják az állami művek vagyonkezelését, üzemeltetését, fenntartását, fejlesztését.
· A települési önkormányzatok a tulajdonukban lévő belvízelvezetést vagy öntözést szolgáló vízfolyásokat, csatornákat üzemelésre felajánlhatják a vízügyi igazgatóságnak.
2. Az átmeneti helyzet kezelése, vízitársulati feladatai
2.1. Vízitársulati üzemeltetési és védelmi feladatok
· amíg a vízügyi igazgatóságok vagyonkezelői joga bejegyzésre nem kerül, a vízitársulatoknak kell az állami tulajdonú közcélú vízgazdálkodási létesítményeket üzemeltetni, erre elvileg forrást kellene kapniuk,
· amennyiben védelmi helyzet alakul ki, a vízitársulatoknak kell védekezniük, 100 %-os állami finanszírozással, a 19/2012. BM utasítással elrendelt Vízkárvédelmi Szabályzat szerint,
· a védelmi tervek felülvizsgálata, módosítása,
· a mezőgazdasági vízszolgáltatás helyzetének tisztázása (ki csinálja, milyen művekkel, mi lesz a vízitársulati tulajdonnal?),
· a közfoglalkoztatás feladatinak ellátása 2014. április 30-ig,
· a szivattyútelepekkel kapcsolatos helyzetben intézkedés (áramlekötés, további üzem).
· a vízitársulati közfeladat újragondolása, meghatározása,
· a korábbi, érvényes, jogszerű küldöttgyűlési határozatok érvényesítése
2.2. Vízitársulati tőke megváltozása
· amint a vízügyi igazgatóság vagyonkezelői joga bejegyzésre kerül, a vízitársulatnak mindenféle jogosultsága (kezelői jog, vagyonkezelői jog) megszűnik a művel kapcsolatban
o a mű értékét a jegyzett tőkéből ki kell vezetni,
o a jegyzett tőke mértékét le kell szállítani,
o a művet a vízitársulati művek jegyzékéből törölni kell,
o működési terület felülvizsgálata,
o küldöttek legitimitásának felülvizsgálata
a szükséges küldöttgyűlési határozatok meghozatalával,
· az elkülönített vagyon tisztázása, a vízitársulati dokumentumokban a szükséges átvezetések megtétele,
· a 8 % helyzete, számítása,
· alapszabályban a szükséges módosítások átvezetése.
2.3. Egyeztetés az önkormányzatokkal
· az önkormányzatokkal egyeztetni kell a művek sorsáról, a fel nem ajánlott, a fel nem ajánlható, a visszautasított művek üzemeltetéséről, a védekezés finanszírozásáról,
· egyeztetni kell a védekezésről, milyen önkormányzati védekezési feladatok lesznek, milyen szerepe lesz a társulatnak?
2.4. EU-s támogatással végzett beruházások
· az EU támogatási szerződések kedvezményezettje a társulat helyett a vízügyi igazgatóság lesz az igazgatóság által vagyonkezelt (üzemeltett) művek esetében, ez milyen gyorsan történik, lesz-e vízitársulati feladat, milyen forrásból finanszírozzák?
· a vízügyi igazgatóság vagyonkezelői jogának bejegyzését követően az EU támogatási szerződések felmondása szükséges-e, VÍZIG kezdeményezi, automatikusan átírják-e?
· a nem állami műveken megvalósult európai uniós támogatással megvalósult beruházások utáni kötelező fenntartás forrásának biztosítása.
2.5. A vízitársulati vagyona sorsa az állami művekben
· az állami tulajdonú műveken/művekben lévő vízitársulati vagyontárgyak helyzetének tisztázása, az átadás feltételei, az eladás, leszerelés lehetőségei,
· a mezőgazdasági vízszolgáltató művek formájában, illetve azok műtárgyaiban lévő vízitársulati vagyon.
· a mezőgazdasági vízszolgáltatás helyzetének tisztázása, különös tekintettel a vízitársulati tulajdonú berendezésekre, eszközökre,
2.6. Engedélyek, dokumentációk
· az üzemelési vízjogi engedélyek sorsának figyelemmel kísérése, ha szükséges ezek visszamondása,
· az átadandó művek dokumentációjának kezelése, átadása.
2.7. Folyamatban lévő beruházások
· EU-s beruházások elszámolása,
· a tájgazdálkodással összefüggő vízitársulati munkák továbbviteli lehetőségeinek tisztázása (érintett vízitársulatok),
3. A VTOSZ feladatai az átmeneti helyzet kezelésében
3.1. Egyeztetés a BM-mel, OVF-fel
· az átmeneti üzemeltetéshez a VTOSZ-nek forrást kell szereznie (legalább havi ellátmány formájában) a BM-től,
· az esetleges védekezésnél a védelmi szerződések megkötésére és a szükséges forrás megszerezésére VTOSZ-nek intézkedni kell,
· a feladatok tisztázása és a forrás biztosítása január-februári feladat, és amennyiben ez nem sikeres, a vízitársulatoknak az állami művek üzemelési vízjogi engedélyét azonnal, tömegesen vissza kell mondaniuk a feladat finanszírozási ellehetetlenülése miatt,
· a szivattyútelepekkel kapcsolatos helyzet tisztázása: áramlekötés, akkor is viszi a pénzt, ha nem működik!).
3.2. Vízjogi engedély, dokumentáció, szakmai felügyelet
· az üzemelési vízjogi engedélyekkel kapcsolatos helyzet tisztázása, lesz-e egységes intézkedés,
· az átadandó művek dokumentációjának kezelése, az átadás tartalma, menete,
· a vízügyi igazgatóság szakmai felügyeletének szabályozása,
· a vízitársulati védelmi feladatok tisztázása,
3.3. UMVP IH
· hogyan történik a támogatási szerződés kedvezményezettjének megváltozása, mi lesz az állam feladata, milyen társulati feladatok lesznek,
· EU támogatással megvalósult beruházások aktiválás utáni helyzete, ha a társulaté, hogy történik a kötelező fenntartás finanszírozása?
3.4. Részvétel a közfoglalkoztatásban
· a vízitársulati részvétel lehetőségének biztosítása az országos közfoglalkoztatási programban 2014. április 30-ig és május 1. után.
3.5. Vízitársulatok felé
· küldöttgyűlések előkészítésének segítése,
· alapszabály módosítás segítése, (működési terület, küldötti lista, választott tisztségviselők, stb.)
· a vízitársulati közfeladat meghatározásának segítése,
· az elkülönített vagyon kellő tisztázása, magyarázata,
· finanszírozási lehetőségek, példák bemutatása,
4. A változások esetleges kedvező kimenetei
· a vízügyi igazgatóságok az állami tulajdonú közcélú művek üzemelésére, fenntartására a vízitársulatokkal üzemeltetési szerződést köthetnek,
· a vízügyi igazgatóságnak fel nem ajánlott vagy át nem vehető művekre az önkormányzat a társulattal köt üzemeltetői szerződést,
· a vízügyi igazgatóság által visszautasított műre az önkormányzat a vízitársulattal köthet szerződést,
· az önkormányzati tulajdonú műveken a védekezés finanszírozása tisztázatlan, így a védelmi munkákra az önkormányzat a vízitársulattal köthet szerződést,
· a vízitársulati közfeladatok körében előnyös, a tagi érdeket közvetlenül szolgáló feladatok meghatározása.
5. A megmaradó és a megszűnő vízitársulatok számára adandó VTOSZ segítségek
5.1. Megmaradó társulatok
· a 2014. évi küldöttgyűlés előkészítése,
· alapszabály módosítás segítése, (működési terület, küldötti lista, választott tisztségviselők, stb.)
· a cégbejegyzés módosítása,
· a társulat közfeladatainak meghatározása,
· a társulat elkülönített vagyonának meghatározása,
· a társulat védelmi tervének módosítása.
5.2. Megszűnő társulatok
· a küldöttgyűlés előkészítése,
· a társulati vagyon értékesítésének feltételei,
· a dolgozók végkielégítésével kapcsolatos információk,
· a dolgozók esetleges elhelyezése vízügyi igazgatóságokon,
· a társulat végelszámolásának elindítása, lefolytatása,
· a társulat felszámolásával kapcsolatos helyzet kezelése.
VTOSZ Titkárság
Legtöbbször olvasott