TIRHírekSzövetségünk híreiA vizitársulatok múltja, jelene és jövője (?)

A vizitársulatok múltja, jelene és jövője (?)

 

Bevezető:

Magyarország területi vízgazdálkodását szolgáló külterületi vonalas vízi létesítmények hossza megközelítően 100 000 km. Ebből jelenleg a környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok 12 ezer km-t, a vizitársulatok 35 ezer km-t üzemeltetnek. A fennmaradó több mint 50 ezer km a forrás és szakértelem hiányával küzdő  települési önkormányzatok tulajdonában van.

 Az önkormányzati lakott területek és a mezőgazdasági területek káros többletvizek elleni védelmének legolcsóbb módja a prevenció. A káros többlet vizek elleni prevenciót biztosítani lehet a vízelvezető rendszer fejlesztésével és a meglévő művek jó műszaki állapotban tartásával.

 Az évente elöntött terület cca. 40-50 ezer ha, de ha figyelembe vesszük a 3-5 évente előforduló 120-200 ezer ha elöntést, úgy 100 ezer hektáros átlagos elöntéssel számolhatunk.  100 ezer Ft/ha kárt feltételezve ez mintegy 10 milliárd Ft közvetlen kárt jelent. A belvízzel elöntött területek környezetében további 2,5-3 szoros vízzel sújtott terület alakul ki, melyen hasonló nagyságrendű kár keletkezik. Így évente átlagosan 25-30 milliárd Ft közvetlen kárral számolhatunk. Ez a kár preventív beavatkozással lényegesen mérsékelhető lenne.

A területi vízgazdálkodás létesítményei (az árokrendszer és a vízkormányzó műtárgyak) az ország területén általában rendelkezésre állnak, fejlesztésük inkább minőségi, mint mennyiségi fejlesztést jelent.

Mennyiségi fejlesztést dombvidéki területeinken a völgyfenéki települések védelmét biztosító záportározók és ezzel összhangban a belterületi vízrendezési művek kiépítése jelentheti. Síkvidéki településen az elmarad belterületi vízkárvédelmi árokrendszer kiépítése szükséges. Ezek forrását az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból lehet biztosítani. Az új létesítmények gazdaságos megépítésének igénye ellentmond a jelentős szakképzetlen munkaerő alkalmazásának.

A területi vízgazdálkodás létesítményeinek minőségi fejlesztése azt jelenti, hogy az évszázadok alatt kiépült közcélú vízgazdálkodási műveket a megépítésük szerinti paramétereikre újítjuk fel, vagy ha kell, a mai igényeknek megfelelő paraméterekre építjük ki. Ennek forrása szintén lehet az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap. A létesítmények felújításánál már reális lehetőség van szakképzetlen munkaerő gazdaságos alkalmazására is. (Pl. géppel megközelíthetetlen belvízelvezető árkok iszapolása, rézsűképzése, műtárgyak felújítása.)

A mezőgazdasági termelés biztonságát veszélyeztető aszály kártételeinek elhárítását ősidők óta  öntözéssel lehet mérsékelni.

Vízitársulatok a XIX-XXI. században

A vizitársulatok kétszáz éve jelentős szerepet töltenek be Magyarország vízgazdálkodásában. A vizitársulatok szerveződését és működését az 1807. évi XVII. törvénycikk biztosította úgy, hogy egy-egy vízkárelhárítási munkában érdekeltek többsége társulatot alakíthatott és a kisebbség akarata ellenére is elvégezte a szükséges vizimunkát. Azoktól a birtokosoktól is beszedték a rájuk eső költségeket, akiknek hasznuk származott a társulat által elvégzett munkából, de korábban nem támogatták a vizimunkát.

A magyar politikai élet számos vezéregyénisége részese volt a hazai vizitársulatok történelmi munkájának. Széchenyi István, Andrássy Gyula, Szapáry Gyula, Lónyay Menyhért, Károlyi Sándor, Darányi Ignác, Tisza István nem csak miniszterelnökök, miniszterek voltak, hanem vizitársulati vezetők is.

A vízitársulatokat 1948. évben államosította-, majd 1957-től újraszervezésükről döntött az aktuális  politikai hatalom és közel negyven évig döntően  a nagyüzemi mezőgazdaság termelési kultúrájának vizes infrastruktúráját, kisebb mértékben a települések lakott területei belvízkárok elleni védelmét szolgálta. 

 

A rendszerváltoztatás után a mezőgazdaságban kialakult új birtokszerkezetet  és a települési önkormányzatok igényeit a vízitársulatok szervezetét és  működését  újra szabályozó 1995. évi LVII. törvény alapján működő vízitársulatok  csak részben tudták  kielégíteni.

 A gazdasági társaságokról szóló törvény általános rendelkezései sem lehetett  a vízitársulatokra megfelelően  alkalmazni, mert a  vízitársulatokról szóló törvény szerint  a vízitársulati szervezeti forma sajátos, a vízitársulat nem gazdasági társaság, nem szövetkezet és nem is társadalmi szervezet. Fő jellemzője, hogy állami, önkormányzati feladatot képező vízimunkák elvégzésére jött létre.

A vízgazdálkodásról szóló törvény  kiadott 160/1995. (XII. 26.) Korm. rendelet pedig  számos olyan jogviszonyt szabályozott, amelyről csak törvényben lehetett volna  rendelkezni. Ilyen volt  többek között a közfeladat ellátáshoz szükséges tagi adatok kezelése, a hiteles adatokhoz történő hozzáférés lehetősége.

 

gyakorlatban  felhalmozódott problémák  orvoslására készült el a vízitársulatokról szóló törvénytervezet, amelyet az Országgyűlés 2009 .december 7-én  elfogadott és 2009. évi CXLIV. számon lett kihirdetve 2011. december 18-án.  Az új törvény preambuluma szerint a vízitársulati törvény hatályba lépése előtti szabályozás  már  nem elégítette  ki maradéktalanul a területi vízgazdálkodás problémáinak közösségi megoldását, mert a területi vízgazdálkodás, a területi vízkárvédelmi feladatok költségeinek viselésénél nem szabályozta az állami szerepvállalás jellegét és mértékét, a vízitársulatok által működtetett vizeken és vízilétesítményeken a társulatok közfeladat ellátásának jogcímét, nem rendezte az állami és önkormányzati tulajdonban lévő vizek és vízilétesítmények a társulatok általi vagyonkezelését, használatát.

 A vizitársulatok napjainkban  végzett közfeladata a települési önkormányzatok bel- és lakott területeinek a káros többlet vizek elleni védelmét, a mezőgazdasági területek káros többlet vizek elleni védelmét és a vízhiányok pótlását, továbbá foglalkoztatáspolitikai célok megvalósítását szolgálja.

  A vizitársulatok 2010. december 31-ig a helyi vízrendezési, vízgazdálkodási feladatokat  állami pénzeszközök és a tagok által befizetett társulati hozzájárulás együttes fedezetével végezték. A tag 2011. január 1-ig köteles volt a társulat közfeladatai ellátásának költségeihez az érdekeltségi egysége  arányában hozzájárulni úgy,  hogy a  törvény a társulat tagjai közül választott küldötteket hatalmazta fel  a társulati hozzájárulás mértékéről történő döntésre. A befizetés alapja a földterület nagysága  volt, a rendszer a szolidaritás elvén működött.

 A  2010. évi XC. törvény 39. §-a  2011. év január 1-től  módosította a vízitársulati törvényt, eltörölte társulati hozzájárulást. A területi vízgazdálkodásból kieső összeg pótlására az Országgyűlés  a 2011. évi költségvetési törvény  vidékfejlesztési tárca fejezetében – a vízitársulatok által 2009. évben beszedett tagi hozzájárulás összegével megegyező mértékű -  4,6 milliárd forint összeget  állapított meg.  Ez az összeg  év közben  3,910 milliárd  forintra csökkent.  A  84 vizitársulat által üzemeltetett vízgazdálkodási művek üzemeltetésére, fenntartására végül  már csak 3,4 milliárd forint jutott. 

 A  vízitársulatok a 34/2008. (III:29.) FVM rendeletben meghatározott feltételek szerint pályázhattak   az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program keretén belül EU-s támogatásra az általuk kezelt vízi létesítmények mintegy 10 milliárd  forint összegű . rekonstrukciójára, fejlesztésére 30 %-os önrész biztosítása mellett. 2011. évben  a 30 %-os önrészt már  a  költségvetési támogatás biztosította.  

 

A vízitársulatok 2011. évben lehetőséget kaptak arra, hogy részt vegyenek  a központi közfoglalkoztatási programban. Az egyes megyékben változó létszámban rendelkezésre álló, döntően szakképzetlen vagy legfeljebb betanított munkás szintjén lévő munkanélkülieket a vizitársulatok folyamatosan, lehetőség szerint lakóhelyük közelében tudják foglalkoztatni. Legjellemzőbb feladatuk a vizitársulatok közfeladatát képező területi vízgazdálkodási művek karbantartása. 

 Ebben az évben

- a NM és VM finanszírozásában 11,5 hónapos időtartamban  64 vízitársulatnál 4500 fő,

- az elsődlegesen roma munkavállaló foglalkoztatását biztosító vizitársulati irányítású Startmunka mintaprogram"-ban a kijelölt öt megyében  tizenkilenc vizitársulatánál 1078 fő,

- a BM által a kormányhivatalokon keresztül indított kistérségi programokban négy vizitársulatnál  300 fő,

- a VM által október – december hónapra szervezett közmunkaprogramban 200 fő  közfoglalkoztatottat   alkalmaztak a  vízitársulatok. Összességében a vízitársulatoknál ez évben a társadalom számára hasznos munkát  több mint 6000  fő korábbi  munkanélküli végzett.

A közfoglalkoztatottak  a rájuk fordított   hat milliárd költségvetési  támogatásból közel 28 milliárd forint termelési értéket állítottak elő a területi vízgazdálkodásban.

 A következő években a meglévő vizitársulatok akár 10 ezer munkanélkülit is tudnak foglalkoztatni és az önkormányzatokkal közösen  el lehetne érni, hogy az 50 ezer km-nyi önkormányzati tulajdonban lévő vízi létesítmények sok év óta elmaradt fenntartása, karbantartása is megoldódjon, a belvízrendszerek működjenek, ezáltal a belvízkárok nagyságrenddel mérséklődjenek. Ehhez az szükséges, hogy a vizitársulatok működése, ezen belül az 1000-1200 fő állandó munkaerő és meglévő géppark által elvégzendő vízgazdálkodási közfeladat finanszírozása és a vizitársulati infrastruktúra fenntartása is biztosított legyen.

 Kihirdetés előtt áll a vízgazdálkodásról  és a vízitársulatokról szóló törvényeket is módosító, 2011. december 5-én az Országgyűlés által  elfogadott „A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény és egyes kapcsolódó törvények, valamint a miniszteri hatósági hatáskörök felülvizsgálatával összefüggő egyes törvények módosításáról” szóló törvény 6. és 37. pontja, amely  szerint a kövizigek és a vízitársulatok a Belügyminisztérium hatáskörébe fognak 2012. január 1-től tartozni.

 A vízitársulatok további működésének kormányzati igényét jelentheti, hogy 2011. december 13-án 16.00 óráig kell  a vízitársulatoknak beadni a 2012. évi közfoglalkoztatási pályázatokat, amelyekről a törvényváltozások hatályba lépését követően a belügyminiszter január első napjaiban fog dönteni a társulatok további működést érintő kérdésekkel együtt.

 A 2011. december 7-i konzultáción elhangzottak szerint a vízitársulatok további  működését a három lábon állás jelentheti. Egyik a költségvetési  forrás, másik a pályázatok útján elérhető forrás, a harmadik pedig a társulat tagjainak hozzájárulása.

 Összegzés:

 Lehetséges, hogy a társulati hozzájárulás eltörlését szorgalmazó termelők és politikusok szándéka az volt, hogy a társulatok térjenek vissza a 150 évig jól működő kár-haszon elvhez. Ez akkor valósítható meg, ha a Magyar Állam által biztosított támogatás mellett, a társulatok által végzett közfeladatban érdekelt tagok (a kárelhárítás előnyeit élvező ingatlantulajdonosok és használók) ismét hozzájárulnának a vízgazdálkodási közfeladatok ellátásához. A  vízitársulatok által végzett közfeladatra  három forrás biztosíthat fedezetet, a központi költségvetés, az EU pályázati rendszer és a közfeladat ellátásában érdekelt tagok önkéntes befizetése. Amennyiben az érintettek önkéntes befizetése hiányzik, a költségvetés felhasználásáért  felelős döntéshozó könnyen megállapíthatja, hogy nincs területi igény a vízitársulat működésére, a költségvetési és EU-s forrás felhasználását a területi vízgazdálkodásban a rövid pórázon tartható   állami intézményrendszeren keresztül valósíttatja meg.

dr. Varga Árpád 

 

 

 

Nincs jogosultsága hozzászólni.

Névnap

Ma 2024. április 30., kedd van.
Katalin és Kitti napja van, holnap Fülöp, Jakab és Zsaklin napja lesz.